poniedziałek, 7 maja 2012

GET BUSY! Footwork meets drum and bass


Mniej więcej od ponad roku muzyka footwork, oryginalnie serwowana w tempie 160 beatów na minutę, to chyba najbardziej wszędobylski i wpływowy gatunek na scenie klubowej. Szczególnie tej zbasowanej.
To zapewne dzięki owym brzmieniom z Chicago Europa przypomniała sobie o takiej maszynie jak Roland TR-808 . Zaczęła ją nawet traktować niczym fetysz  i na nowo odkryła jak piekielnie seksownie i funkowo płyną dźwięki tej 808-ki. Właściwie w każdym tempie, stylu i kontekście.

Okazało się, że footworkowa wrażliwość pięknie miesza się choćby z dubstepem (a przynajmniej świetnie sprawdza przy 140 BPM) czy muzyką house a zestawienie jej z rave’owo-jungle’owymi łamańcami z początku lat 90 XX w. daje iście wybuchowe i spektakularne rezultaty. Wymownym przykładem tego ostatniego procederu są osobiście bardzo mi bliskie prace takich twórców jak np. Wheez-ie, Africa Hitech, Machinedrum czy Om Unit (szczególnie jako Philip D. Kick).



W marcu bieżącego roku dwaj ostatni panowie zawiązali nawet wspólny projekt i jako Dream Continnum popełnili doskonały materiał pt. „Reworkz EP”.

Om Unit x Machine Drum = Dream Continuum - Reworkz EP - Planet Mu (March) by Om Unit

Wszystko wskazuje na to, iż teraz przyszła pora na fuzję footworkowo-juke’owych brzmień z muzyką drum’n’bass. I to w tempie często przekraczającym magiczne 160 BPM.

Jeszcze w maju tego roku brytyjska firma Gutterfunk, czyli firma założona przez weterana muzyki drum’n’bass – Dj’a Die’a, opublikuje ten oto utwór:

Hard Work - Interface & Minus (clip) by Gutterfunk

No dobra,  mamy wciąż 160 BPM na liczniku ale znamiennym jest tutaj fakt, że w kierunku Chicago spogląda legenda muzyki drum’n’bass i za taką muzykę chwyta się jeden ze zdolniejszych przedstawicieli połamanych rytmów (Interface).

Nie wyznaczono jeszcze dokładnej daty premiery tego oto nagrania, wiadomo jednak, że niebawem utwór ten opublikuje firma Exit prowadzona przez dBridge’a a ja pewien jestem, że będzie to wielki wielki klubowy hit oraz jedna z ważniejszych parkietowych produkcji A.D. 2012. Przynajmniej dla mnie:



 Tutaj to samo nagranie już w klubowym środowisku i w DJ'skim miksie Stray’a (pojawia się w drugiej minucie):


Warto sprawdzić również inne nagranie pana Fracture pt. "TheLimit VIP” (Astrophonica).

Za muzykę footwork powoli zabiera się Sinistarr a gdy tylko wspomniane „Get Busy” trafi już na rynek, z pewnością  posypią się kolejne podobne produkcje. Jeśli będą równie udane to ja jestem za.

Na koniec dodam jeszcze, że footworkową wrażliwość (zapewne ze względu na sposób szatkowania i składania beatu) osobiście odnajduję również w tej oto wybornej produkcji dBridge’a, wydanej przez słynną oficynę Metalheadz i opartą na cytacie z wydawałoby się ogranego do bólu „Funky Drummera” Jamesa Browna. A już na pewno z radością i z podziwem dla inwencji szefa firmy Exit zamieszczam ją na blogu (i  grywam w swoich setach):

D Bridge - Cornered - Meth099 by Metalheadz
 

Marcin „Harper” Hubert

1 komentarz:

  1. Świetne, profesjonalne spojrzenie na muzykę z tego gatunku, prosim o więcej!

    Pozwolę sobie zareklamować co mnie jara w ostatnim czasie: http://soundcloud.com/hedmuk/etch-hedmuk-exclusive-mix

    OdpowiedzUsuń